RECENZE: Ve víru velkého tance

HOŠEK, Pavel. Ve víru Velkého tance: duchovní zkušenost přítomná v literárním díle C.S. Lewise. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2021. ISBN 978-80-7325-525-1.

Úvod

Každý podzim a s ním i začátek školního roku je pro mě vždy omluvou nekřesťansky objemného nákupu knih, které jistě budu potřebovat ke studiu. Těsně po takovém nákupu, kdy byly vyčerpány mé zdroje a už i algoritmus Facebooku byl mou rozhazovačností unaven a přestal mi nabízet další knihy k nákupu, vyskočil na mě příspěvek o nově vydané knize profesora Pavla Hoška. Odolávala jsem a celých několik dní po tomto zjištění jsem knihu neobjednala. Magnetismus, který mě ale táhne k publikacím tohoto autora, byl ovšem silnější než mé odhodlání šetřit mou peněženku.

Autor

Teolog, religionista a vysokoškolský profesor Pavel Hošek se tedy vrací na pulty knihkupectví s další knihou o C. S. Lewisovi. V nakladatelství Návrat mu už vyšla kniha, která sledovala v Lewisově díle vztah mezi mýtem, imaginací a pravdou[1] a další, která se věnovala proměňující moci příběhu v pojetí C. S. Lewise.[2] Následně vydal u CDK pěknou a přístupnou studii o určité konstrukci pojetí skutečnosti, kolem které Lewis staví snad celé své dílo.[3] Pokud tedy jde o knihu Ve víru velkého tance,[4] Hošek se do lewisovských vod vydává jako zkušený a s lehkostí navigující námořník. Téma knihy jakoby se mu samo poddávalo a dělalo prostor jeho nesmírně pečlivé rešerši, kterou pak autor srozumitelně a čtivě předává svému čtenáři.

Kniha

Autor uvádí knihu slovy o svém vlastním vnitřím puzení, které jej vede k tomu, aby předával své „svědectví o C. S. Lewisovi“ (s. 10). S tím čtenáři poskytuje i rámec, v němž je rozhodnut se v této knize pohybovat – a tímto rámcem je tanec. V knize pak kombinuje pojetí tance v křesťanské teologii s pojetím v Lewisově díle, či dílech jiných autorů, kteří ale podle Hoška „byli na stopě téže skutečnosti, která byla klíčovým inspiračním zdrojem C. S. Lewise“ (s. 11).

Samotná kniha je dělena do několika základních částí; autor začíná krátkým shrnutím Lewisova života, sleduje motiv tance v Lewisově práci se středověkým modelem vesmíru a posléze jej rozvíjí ve vztahu k Bohu, Ježíšovu příběhu, lidskému údělu a věčnosti.

Zde by možná bylo dobré přiblížit, co je oním tancem myšleno – pro Lewise šlo o jakousi základní metaforu, díky které lépe chápal svět. Připadalo mu, že tanec tvoří dobro pocházející od Boha a které se snaží rušit zlo působené stvořenými bytostmi. Řešením tohoto konfliktem je Kristovo vtělení. K Ježíšově roli v tomto tanci Lewis v Zázracích píše: „Taneční partner, který se sklání k Člověku v jednom pohybu tance, přijímá od Člověka uctívání v druhém pohybu.“

Nakonec autor téma částečně shrnuje:

„Lewisovo pojetí Velkého tance dává každému tvoru, nadanému svobodnou vůlí, dvě základní možnosti. Vzdát se sebestřednosti a odevzdat se Velkému tanci, … Nebo tuto cestu ven ze sebe odmítnout, zůstat mimo taneční figuru Velkého tance a setrvat v zakletí do vlastního já, které takto pro dotyčného tvora zůstává ‚středem vesmíru‘.“ (s. 145)

Metafora tance pro Lewise tedy očividně byla silně inspirující, ať už se jednalo o uspořádání vesmíru, lidský život, či vztah s Bohem.

Shrnutí

Osobně na knize profesora Hoška hodnotím silně pozitivně tři věci. Jednak, poznámkový aparát ke knize je (jako je u tohoto autora obvyklé) sám o sobě protkán takovými zajímavostmi, že má smysl jej číst souběžně s obsahem. Jednak, autorův přehled o životě a díle C. S. Lewise nemá v českých krajích obdoby, ale za povšimnutí stojí také jeho volba doplňujících zdrojů právě k tématu tance – zaujme jeho práce s apokryfním spisem, tradičními hymny, či např. s Danteho Božskou komedií. V neposlední řadě jsem velmi ráda, že bylo v této knize dáno dost prostoru Lewisově Vesmírné trilogii, protože to je kolikrát mezi lewisology tak moc opomíjená část C. S. Lewisovy tvorby, a to i přesto, že je tematicky velmi bohatá!

V úplném závěru je třeba dodat, že vyrůstal-li čtenář na Letopisech Narnie, nutně jej zaujme samotná obálka, na které je dominantním prvkem půvabný obrázek narnianů při tanci pod hvěznou oblohou, který na čtenáře dýchne tu správnou atmosféru pro čtení knihy. Titulní obrázek je tím posledním a definitivním ujištěním o tom, že tady jsem správně – tuto knihu má smysl přečíst. Obsah tento pocit záhy potvrdí.


[1] C. S. Lewis: mýtus, imaginace a pravda (2004)

[2] Kouzlo vyprávění: proměňující moc příběhu a „křest fantazie“ v pojetí C. S. Lewise (2013)

[3] Cesta do Středu skutečnosti: směřování k nebeskému cíli duchovní pouti v myšlení a díle C. S. Lewise(2014)

[4] Tato kniha vychází zhruba rok poté, co ve stejné edici nakladatelství CDK Pavel Hošek vydal knihu Sloužím Tajnému ohni: duchovní zdroje literární tvorby J.R.R. Tolkiena (2020)