RECENZE: A New Kind of Apologist

MCDOWELL, Sean. A New Kind of Apologist: Adopting fresh strategies, adressing the latest issues, engaging the culture. Eugene, OR: Harvest House Publishers, 2016. ISBN 978-0-7369-6606-1.

Autor

Sean McDowell, PhD., je autorem mnoha knih, je učitelem na Biola University a křesťanským apologetou. V češtině nemáme z jeho knih přeloženou ani jedinou, ale i přesto vám jeho příjmení může být povědomé – koneckonců, přebírá štafetu svého otce Joshe McDowella, který za svou kariéru křesťanské apologetice přispěl nemalým dílem. McDowell mladší má tedy nakročeno k tomu, aby vystoupil ze stínu svého otce. Zdá se, že téma apologetiky v proměňujícím se kontextu je pro McDowella dlouhodobě důležité – už v roce 2009 vydal podobný sborník článků pod názvem Apologetics for a New Generation ve kterém se zjevně zabýval velmi podobnými tématy. Mezi jeho knihami můžeme ale najít příručky pro práci s mládeží (So the Next Generation Will Know), knihu o vztazích (Chasing Love), či knihy věnované konkrétním otázkám apologetiky (Same-Sex Marriage, Is God Just a Human Invention?, Evidence for the Resurrection, Understanding Intelligent Design).

Dělat apologetiku jinak

S relativně novou knihou (2016) A New Kind of Apologist navazuje na řadu dalších autorů, kteří si uvědomují, že apologetiku je nyní třeba “dělat jinak”.  Je otázkou, zda metodologie postavená na poskytování důkazů, byla pro křesťanskou apologetiku v minulosti úplně úspěšná, přesto byla ale převažující. V dnešní době se ovšem zdá, že bude třeba ke křesťanské apologetice přistoupit jiným způsobem. McDowell sestavil zajímavý kolektiv autorů (z různých církví), kteří v knize jednotně přispívají ke společné tezi: V posledních letech se toho pro církev hodně změnilo a vyvstává zde potřeba nové apologetiky, která vyžaduje i nového apologetu. Jaký by měl být?

Zaměření se na apologetu zužuje McDowellovi téma a umožňuje mu věnovat se charakteristikám, kterými by se měl apologeta vyznačovat. Hned v úvodu knihy nacházíme výčet takových charakteristik: apologeta by měl být jako Ježíš, plný milosti a pravdy.[1] Měl by budovat vztahy s lidmi různých vyznání a nezaměřovat se jen na to, aby vyhrál argumentaci, ale měl by být schopen ocenit druhého člověka. McDowell je přesvědčen, že apologeta by se měl vzdělávat, neměl by lidem dávat „nálepky“, ale vždy by měla jeho služba být podpořena jeho svědomitým životem víry. Nakonec McDowell nového apologetu charakterizuje jako člověka, který má „pevný střed, ale nemá ostré okraje“.[2]

Autoři knihy A New Kind of Apologist se snaží zdůvodnit a definovat jednak potřebu nového přístupu k apologetice současnosti a jednak způsoby, metody, které by měl současný apologeta přijmout za své, aby mohl svou práci dělat správně. Témata jsou zpracována populárně naučným způsobem a zabývají se různými oblastmi lidského života, ve kterých v současnosti vznikají výzvy pro křesťanskou apologetiku. Nechybí zde otázka sociální spravedlnosti, otázka angažovanosti v politickém dění, problematika sociálních sítí a nových technologií, vztah apologetiky a ekonomiky a samozřejmě genderová otázka. V knize najdeme i studie seznamující čtenáře s problematikou nedostatečného vzdělávání v církvi, biblické hermeneutiky, či například umění komunikace. K alternativním přístupům k apologetice se vyjadřují články o imaginativní apologetice (autorkou je má oblíbená Holly Ordway) a intuitivní apologetice. Čtenáři mého blogu už o imaginativní apologetice cosi vědí; intuitivní apologetika vychází z podobných předpokladů, pracuje se zkušeností transcendence, snaží se „otevírat oči a srdce lidí pro to, že skutečnost může být jiná, než se domnívali“.[3] Všech dvacet sedm příspěvků v této knize vlastně snoubí apologetickou praxi s poznatky z oborů religionistiky, rétoriky, pedagogiky, filosofie, psychologie, biologie a dalších, aby přišly s konkrétními způsoby, jak reagovat na současnou dobu, pokud jde o předávání a obhajobu evangelia.

Apologetika životem

Je patrné, že McDowell zpracovává téma, které je velmi aktuální a hovoří se o něm i na úrovni odborné literatury, vědeckých konferencí[4] a článků.[5] Dnes se apologeta setkává s lidmi, kteří neuznávají možnost pravdivého poznání – dokonce ani vědecké důkazy někdy nestačí k tomu, aby byli přesvědčeni o opaku; začíná se hovořit o důkazech jiného charakteru, než jsou ty vědecké a filosofické.[6] A New Kind of Apologist navrhuje, abychom, pokud se apologetikou chceme zabývat, začali u sebe, ve svých rodinách a ve své církvi.[7] Horší než žádný apologeta je nedostatečně vzdělaný apologeta.[8] Apologeta by také měl ovládat možnosti, které poskytují sociální sítě a nové technologie[9] a být citlivý k sociálním problémům svého prostředí.[10] V neposlední řadě by se měl také orientovat v jiných náboženstvích a měl by být schopen zdůvodnit, proč vyznává právě křesťanskou víru.[11] McDowell a kol. apologetiku tedy částečně stahují z úrovně filosofických debat o možnosti existence Boha, do ryze pastorační a kerygmatické činnosti, přičemž představuje apologetiku vlastně jako teologii uvedenou do křesťanské praxe církve i jednotlivců. To není na škodu; možná už bylo dost snah apologetiku vymezovat a definovat jako jakési překlenutí mezi filosofií a teologií. Možná, nutí nás uvažovat McDowell, je čas křesťanskou apologetiku integrovat do našeho každodenního života a služby.

Závěrem

Čím více se do témat křesťanské apologetiky dostávám, tím méně mám pocit, že se jedná o svět, kterému bych mohla rozumět. Nedivím se lidem, kteří si mnohem raději sáhnou po knize, která předává svědectví o Boží lásce a přirozeně tedy povzbuzuje víru čtenáře, místo aby prohloubili své znalosti co se víry, kultury nebo vědy týče. Sama mám někdy silné nutkání zavrtat se do našeho nového křesla z Ikey právě s takovou knihou (a taky to často dělám :)), u které nemusím přemýšlet. Pak si ale vzpomenu na naše děti. A na holky ze sboru. Vzpomenu si na všechny otázky, které kladou na našich setkáních a uvědomím si, že bez svého vzdělání bych nebyla schopná uspokojivě odpovědět na polovinu z nich. Jsem moc vděčná za to, že McDowell a další se svým způsobem snaží změnit paradigma a říkají: „Mysleli jste si, že apologeta je prudérní učenec za řečnickým pultíkem? Ha. Apologeta je rodič. Je to vedoucí mládeže. Je to pastor. Je to každý, kdo se nějakým způsobem podílí na výchově následující generace.“

Naše děti vyrůstají ve světě, který lže o tak základních věcech jako je existence biologického pohlaví. Jsou obklopeni nesčetnými ideologiemi už od kolébky a mnozí filosofové, učitelé a spisovatelé si doslova dávají za cíl co nejvíce nábožensky smýšlejících lidí konvertovat k pravé víře: humanistickému ateismu (viz např. můj článek o Philipu Pullmanovi). Pokud mají lidé kolem nás takové záměry s našimi dětmi, neměli bychom naše děti také vychovávat se záměrem připravit je na to? Osobně věřím, že ano. A proto musíme pracovat na sobě a stávat se Novým apologetou – s Boží pomocí.

[1] Jan 1,14

[2] Introduction: A New Kind of Apologist. MCDOWELL, Sean, ed. A New Kind of Apologist. Eugene, OR: Harvest House Publishers, 2016. ISBN 978-0-7369-6606-1.

[3] Kapitola Intuitional apologetics: Using Our Deepest Intuitions to Point Toward God (Terry Glaspey)

[4] Např. právě probíhající konference na KTF – http://www.skaut.org/s-conf/index.php

[5] Například toto číslo periodika Communio: Communio: Apologie a apologetika. 18. 2014. ISSN 1211-7668.

[6] NICOLSON, Stuart. Objective and subjective apologetical approaches regarding the existence of
God. Theologica [online]. 2020, 10(1), 121-140 [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: doi:10.14712/23363398.2020.47

[7] Kapitoly Motivating Others to „Give an Answer“ (Mark Mittelberg), „Don‘t blame us, it’s in the Bible“: Understanding New Strategies for Shaking Up the Faith of New Genreations (Dan Kimball), Shepherd is a Verb: The Role of Mentoringin Communicating Truth (Jeff Myers), A Practical Plan to Raise Up the Next Generation (Brett Kunkle), Why We Should Love Questions More than Answers (Matthew Anderson), Why More Women Should Study Apologetics (Mary Jo Sharp).

[8] Kapitoly An Assesment of the Present State of Historicel Jesus Studies (Michael Licona), Advocating Intelligent Design with Integrity, Grace, and Effectiveness (Casey Luskin), The Scientific Naturalist Juggernaut and What to Do About it (Scott Smith)

[9] Kapitola Apologetics and New Technologies (Brian Auten)

[10] Kapitoly Christians in the Argument Culture: Apologetics as Conversation (Tim Muehlhoff), Come and See: The Value of Storytelling for Apologetics (Holly Ordway), Social Justice and a New Kind of Apologist (Ken Wytsma and Rick Gerhardt), The Multiethnic Church: God’s Living Apologetic (Derwin L. Gray),The Urban Apologist (Christopher Brooks), Christian Political Apologetic: Why, What And How (Jennifer A. Marshall), Telling the Truth about Sex in a Broken Culture (John Stonestreet), Being Authentically Christian on the LGBT Issue(Glenn T. Stanton), Transgender: Truth and Compassion (Alam Shlemon)

[11] But…what about Other Religions? (Tanya Walker), An Apologetic for Religious Liberty (James Tonkowich)